Thursday 11 October 2018

BBM3410/18 : 19 Hari Untuk Rasa Bahagia

Assalamualaikum dan salam sejahtera rakan pembaca!

Buat apa malam-malam ni ? PITA ? makan ? tidur ? atau mungkin ada yang menelaah pelajaran*rajin betul anda ni. Atau mungkin sedang membaca blog aku yang tak seberapa ni. Hahahahaha berangan pula nak ada pembaca setia.

Okaylah. Memandangkan aku terlebih masa pula malam ni. Jadi, aku nak tulis satu entri berkenaan buku yang aku dah baca. Buku ni telah diberi kepada aku oleh seorang insan yang aku rasa tak perlu disebutkan namanya. Judul buku ni adalah 19 Hari Untuk Rasa Bahagia nukilan The Faiz Ibrahim. 


Inilah rupa buku tu. Aku senang membaca tulisan-tulisan The Faiz Ibrahim ni. Pada aku, apa yang dia tulis, sesuai dengan jiwa aku yang nak kata keras tapi serapuh biskut ni. Bila baca, selalu terkena batang hidung sendiri. Janganlah anda fikir ada orang yang keluar daripada buku ni dan ketuk hidung aku pula tau ! Kepala anda semua ni bukan boleh percaya sangat *sambil gelak sampai keluar air mata. Baca sinopsis dekat belakang buku pun, aku dah rasa menarik.

"Ramai manusia di dunia ini,
hidup tapi mati jasadnya.
Dan ramai juga yang hidup,
tapi kosong jasadnya.
Cebisan cerita ini aku
hadiahkan buat mereka,
yang mahu hidup lebih nyata,
dan lebih bahagia dari sebelumnya".

Jadi, apa yang dia kongsi dalam buku ni ?? Penulis ni kongsikan cara mudah untuk dia yang jiwanya sukar untuk rasa bahagia agar dapat rasa nikmatnya bahagia tu dalam masa 19 hari.

Hari 1 : Fikir yang elok-elok.
Hari 2 : Meluahkan perasaan.
Hari 3 : Perkara baik perlu masa.
Hari 4 : Memberi dan bertambah.
Hari 5 : Jangan fikir perkara yang tidak patut kau fikir.
Hari 6 : Lihat semula.
Hari 7 : Jangan salahkan kau.
Hari 8 : Ingat yang lama, cuma jangan terperangkap.
Hari 9 : Dunia sementara.

Hari 10 : Jangan putus harapan.
Hari 11 : Jangan salahkan Tuhan.
Hari 12 : Bukan kau sahaja.
Hari 13 : Ujian tanda sayang.
Hari 14 : Kekerapan.
Hari 15 : Hari teruk.
Hari 16 : Cerita, rasa, lalui berbeza.
Hari 17 : Yang pergi.
Hari 18 : Less is more.
Hari 19 : Manisnya dugaan.

Haaa itulah dia cara yang The Faiz Ibrahim ni sarankan untuk kita. Setiap hari tu ada huraiannya. Cuma aku tak berapa rajin nak tulis dalam ni sebab aku nak sarankan anda semua baca sendiri. Bukan dengki tau.

Okaylah. Sampai sini sahaja entri aku malam ni.
Sampai jumpa lagi 👋


No comments:

Post a Comment

Anda boleh tinggalkan komen sesuka hati anda di sini :)

BBM3410/18 : Video Tanpa Wajah

Assalamualaikum dan salam sejahtera ✌ Yeayyyyy akhirnya aku berjaya sampai ke perkongsian yang terakhir ni. Aku ni bukan apa, teruja se...