Wednesday 31 October 2018

BBM3410/18 : Herba - Kulit Kayu Manis

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera 😄

Hola rakan pembaca semua. Sihat ke tidak tu ? Harapnya anda semua berada dalam keadaan sihat walafiat supaya boleh terus baca blog aku yang tak seberapa ni 😊

Untuk perkongsian bebas kali ni, aku nak kongsikan sesuatu yang bermanfaat sikit. Sebabnya aku rasa sia-sia je kalau orang baca blog aku tapi tak dapat apa-apa input. Buang masa sangat, kan ? Sebab tu lah aku nak kongsikan sesuatu dekat pembaca aku ni. Mudah-mudahan dapat beri sedikit manfaat untuk anda 😁

Topik yang aku pilih adalah berkenaan dengan herba. Ini semua sebabnya bila aku mengemas dapur tadi, aku terjumpa satu jenis herba. Nanti aku beritahu herba apa ye. Okay, bila bercakap tentang herba, dalam kepala mesti fikir untuk kesihatan, kan ? Itulah yang biasa kita fikir. Herba ni biasanya terdiri daripada tumbuhan yang lazimnya berkhasiat dan ada nilai yang tersendiri. Herba yang aku nak kongsikan khasiatnya dengan pembaca sekalian ialah "Kulit Kayu Manis".


Kulit Kayu Manis @ Cinnamon

Kulit Kayu Manis atau lebih mesra dengan nama cinnamon ni berasal dari Sri Lanka. Herba jenis ini berfungsi sebagai rempah, sama ada dalam masakan atau minuman. Mesti ada yang tak percaya bila aku cakap ada orang yang minum herba ni, kan ? Dah nama pun herba, orang yang tahu khasiatnya je lah yang minum 😂

Antara kegunaan kulit kayu manis ni adalah :

  • Sebagai bahan menumis dalam masakan.
  • Sebagai penambah wangian pada air gula semasa merebus.
  • Bahan asas kepada pencuci mulut barat; cinnamon roll dan pai epal.
  • Bahan wangian.
  • Herba tradisional yang sering dicampur dengan madu, bagi merawat penyakit radang, sendi, kulit, jantung dan perut kembung.


Haaaaaa.
Itulah dia antara khasiat kulit kayu manis ni. Yang heboh anda semua sebut cinnamon tu, kenalah tahu khasiatnya juga. Jangan bangga sangat sebut cinnamon tapi tak tahu khasiatnya. Rugi, kan ?  😄

Okaylah. Sekian sahaja perkongsian aku dalam entri kali ini.
Sampai jumpa lagi 👋

No comments:

Post a Comment

Anda boleh tinggalkan komen sesuka hati anda di sini :)

BBM3410/18 : Video Tanpa Wajah

Assalamualaikum dan salam sejahtera ✌ Yeayyyyy akhirnya aku berjaya sampai ke perkongsian yang terakhir ni. Aku ni bukan apa, teruja se...