Wednesday 10 October 2018

BBM3410/18 : Kisah Oktober 👻

Assalamualaikum dan salam sejahtera 😊

Hola pembaca yang masih setia membaca blog aku. Semoga Allah merahmati hidup kalian. 

Okay, satu lagi entri bebas. Perkongsian suka-suka kali ni tentang Oktober. Kenapa dengan Oktober ni ? Adakah aku tak suka bulan ni atau ada apa-apa peristiwa yang tak boleh aku lupa ?  Bukan ya. Tidak ada apa-apa pun seperti itu ya 😂

Pernah tak anda dengar yang bulan Oktober ni bulan hantu ? 👻 Hahaha Halloween lah kata orang putih. Jadi, aku teruja bila tengok dekat pasar raya mula jual benda-benda yang melambangkan Halloween ni.



Jadi, aku nak ambil kesempatan dalam bulan yang konon 'berpuaka' ni untuk kongsikan dengan pembaca blog aku berkenaan kisah seram mistik yang pernah terjadi dekat aku sepanjang 23 tahun aku hidup. Bukanlah aku nak cerita semua tau. Aku cerita sikit je*aku bukan rajin nak taip banyak-banyak ni.

Kisah seram aku yang paling aku tak boleh lupa adalah kisah nenek tua.


Kisah ni terjadi sekitar tahun 2012. Masa tu aku berada di tingkatan lima. Semuanya bermula pada malam sambutan hari lahir ahli keluarga Harun yang lahir pada bulan Oktober. Harun tu nama arwah datuk aku sebelah bapa*tapi dalam kes aku, ayah. Adik beradik ayah aku ni memang ramai yang lahir dalam bulan Oktober ni. Lima daripada tujuh orang. Tu belum termasuk dengan anak-anak mereka yang juga lahir dalam bulan yang sama. Aku tak faham betul kenapa boleh jadi macam tu. Sambutan ini diadakan di rumah aku dan semua pak cik mak cik aku yang datang dari Perak, Kuala Lumpur dan Singapura akan berkumpul di rumah aku di Melaka. Ayah kata mudah begitu sebab rumah aku yang paling besar. Cehh*sambil senyum herot. Aku tinggal di kawasan kampung. Tanah pusaka yang diwariskan kepada ibu aku. Malam kejadian, ramai dalam kalangan kami yang mengenakan baju t-shirt putih mengikut tema sambutan. Ruang tamu rumah sudah dihias dengan belon pelbagai warna. Memang meriah betul rumah aku malam tu. Nak dijadikan cerita, sedang aku memerhati keadaan persiapan majlis tu, aku terpandang Amirul, anak buah aku yang berumur 10 tahun. Aku nampak dia duduk dekat kerusi jari yang menghadap dekat luar sliding door rumah aku sambil bercakap dengan 'seseorang'. Aku pun bergerak menghampiri dia untuk tengoklah dengan siapa dia bercakap tu, kot-kotlah aku ni rabun teruk tak nampak. Dua minit aku pandang dia dan aku tengok luar, tiada sesiapa pun ! Tengok dia yang rancak sangat berbual tu, aku tanyalah;

"Hei, Mirul cakap dengan siapa tu?"

Dia pandang aku dan toleh semula dekat luar tu sambil tersenyum. Tiba-tiba dia bangun dan berjalan ke luar rumah macam tengah cari seseorang. Aku tanya dia lagi;

"Mirul cari siapa?" dan dia dengan selamba membalas;

"Kakak, mana nenek tadi? Tadi ada nenek and I was talking to her".

Amirul ni dari Singapura dan dia memang selalu cakap omputih. Mungkin sebab persekitaran dia macam tu kot. Berderau darah aku dengar dia cakap dengan nenek dan dalam hati aku dah cakap "Allah, nenek mana pulak yang cakap dengan kau ni". Aku yakinkan dia yang dia salah tengok. Tapi dia berkeras mengatakan;

"No, kakak. I saw her. She's wearing white dress and her hair panjang sangat!", dengan bersungguh-sungguh dia cerita.

Memikirkan yang dia mungkin nampak sesuatu yang dia tak patut nampak, aku bawa dia masuk dengan alasan majlis nak mula. Aku fikir dah tiada lagi gangguan. Tengah malam itu, aku terjaga bila terdengar suara mak ngah yang macam marah dekat seseorang. Aku ni sensitif dengan bunyi. Benda ni buat aku senang sangat terjaga. Rupanya, Mirul tu tengah meracau dan mak ngah tengah ubatkan dia. Dalam meracau tu, aku dengar dia cakap;

"Nenek tu panggil Mirul".

Setelah keadaan reda, aku ceritakan kisah tu pada mak ngah dan yang lain. Ayah dengan selambanya cakap;

"Dia nak tengoklah tu. Budak pun bukan pernah datang sini", sambil ketawa. Tak faham aku macam mana dia boleh ketawa pula.

Okay. Aku rasa sekian sahaja perkongsian aku kali ni.
Sampai jumpa lagi 👋

2 comments:

Anda boleh tinggalkan komen sesuka hati anda di sini :)

BBM3410/18 : Video Tanpa Wajah

Assalamualaikum dan salam sejahtera ✌ Yeayyyyy akhirnya aku berjaya sampai ke perkongsian yang terakhir ni. Aku ni bukan apa, teruja se...