Wednesday 5 December 2018

BBM3410/18 : Asas Grafik

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua ✌

Aku harap orang yang baca blog aku ni sihat dan berada dalam jagaan Allah selalu 😇 Jangan sedih dan teruskanlah hidup macam biasa sebab tinggal lagi dua minggu je lagi nak habis 💪

Aku nak kongsi dengan kamu semua tentang Asas Grafik hari ni. Akan ada tiga tajuk lagi yang akan menyusul selepas ni. Tunggu dan lihat ye.

Dalam entri aku sebelum ni, aku dah pernah cakap tentang Asas Grafik ni, betul ? Hari ni cuma nak beri pengukuhan je dekat kamu semua 😁 Supaya kamu semua lebih faham tentang apa yang dipanggil Asas Grafik.



Secara umumnya, bila disebut tentang Asas Grafik, orang akan cakap tentang C. A. S. P. E. R. Benda ni adalah pegangan asas tentang grafik. Tapi, Prof ajar aku 5 asas sahaja dan aku rasa benda ni lebih mudah untuk kamu semua faham. 5 asas tu adalah :

1. Kesesuaian

Kesesuaian ni merupakan hubungan yang lahir di antara elemen-elemen visual apabila elemen-elemen tersebut berfungsi bersama sebagai satu kesuluruhan. Dengan kata lain, elemen-elemen seperti penghurufan, warna, bahan-bahan lain hendaklah saling melengkapi di antara satu dengan yang lain untuk mengukuhkan idea dasar yang hendak disampaikan.

2. Keseimbangan

Rekaan sesuatu visual juga perlu seimbang, di mana elemen grafik disusun supaya beratnya seimbang dalam setiap bahagian reka bentuk. Dengan cara ini, mata rasa selesa memandang. Terdapat 2 jenis seimbang iaitu seimbang formal dan seimbang tidak formal. Seimbang formal bermakna pembahagian yang sama antara dua bahagian visual samada kiri dengan kanan atau atas dengan bawah. Contoh: jongkang-jongkit yang mempunyai bebanan yang sama jenis di kedua-dua belah. Seimbang tidak formal bermakna pembahagian yang tidak sama rata antara item kiri dengan kanan atau atas dengan bawah. Contohnya, jongkang-jongkit yang masih seimbang tetapi ianya bukan beban atau bahan yang sama jenis, cuma beratnya sahaja yang sama. Dalam rekaan visual penggunaan penglihatan mata adalah cara untuk menentukan keseimbangan.

3. Mudah

Rekaan haruslah memungkinkan kefahaman yang cepat dan jelas. Cara yang terbaik ialah dengan mempersembahkan satu perkara pada satu masa. Idea yang banyak dalam satu visual akan mengelirukan. Visual yang mengandungi sedikit elemen adalah lebih baik , kerana mudah dilihat. Hadkan perkataan-perkataan yang ditayangkan kepada 15 atau 20 patah perkataan sahaja dalam satu visual tayangan. Lukisan hendaklah jelas dan terang. Garisan luar (outline) hendaklah dibuat dengan garisan tebal. Garisan-garisan kecil harus ditinggalkan kerana garisan-garisan kecil yang terlalu banyak akan mengelirukan.

4. Teks

Setiap visual biasanya tidak hanya dipenuhi dengan gambar dan lukisan. Bagi memantapkan maksud, elemen verbal seperti perkataan dan ayat disatukan. Pakar dalam bidang ini berpendapat bahawa penggunaan tajuk, soalan dan lain-lain perkataan akan dapat meningkatkan keberkesanan sesuatu paparan visual. Ada tujuh perkara yang perlu diberi pertimbangan iaitu:

  • Stail huruf
  • Bilangan stail huruf
  • Huruf besar dan huruf kecil
  • Warna huruf
  • Saiz huruf
  • Jarak antara huruf
  • Jarak antara baris.
5. Warna

Tujuan warna dalam grafik adalah untuk memudahkan atau meningkatkan kejelasan visual. Lazimnya perbezaan warna antara latar (elemen negatif) dengan visual (elemen positif) akan menimbulkan kontras yang baik.

Sekian sahaja perkongsian aku kali ini.
Sampai jumpa lagi 👋

No comments:

Post a Comment

Anda boleh tinggalkan komen sesuka hati anda di sini :)

BBM3410/18 : Video Tanpa Wajah

Assalamualaikum dan salam sejahtera ✌ Yeayyyyy akhirnya aku berjaya sampai ke perkongsian yang terakhir ni. Aku ni bukan apa, teruja se...